Pandemia schimbărilor în muncă

Concordia și-a asumat misiunea de a fi un partener social responsabil în privința relațiilor de muncă și nu numai, prin promovarea de măsuri care să asigure echilibru între adaptabilitatea în raport cu noile modele de afaceri și dezvoltările tehnologice și siguranța angajaților.Pentru membrii Concordia, angajatori din 15 sectoare ale economiei naționale, pandemia a fost și ocazia să demonstreze că sănătatea și securitatea angajaților este întotdeauna o prioritate. S-a adăugat și provocarea de a face în manieră rapidă, acolo unde a fost posibil și nu eradeja implementat, tranziția la telemuncă. Dacă în unele dintre sectoare opțiunile de telemuncă au fost limitate (ex. HoReCa, transport feroviar și rutier), în majoritatea cazurilor au fost categorii de angajați care au putut lucra de acasă. Ca să înțelegem mai bine cum au decurs lucrurile am intrat într-un dialog cu câțiva dintre membrii noștri, angajatori importanți din automotive, retail, petrol și gaze, energie și utilități, financiar-bancar.

  • în 2020 procentul celor care au lucrat în telemuncă în România a trecut de 20%;
  • după un an de zile, majoritatea companiilor susțin că vor oferi angajaților posibilitatea de a lucra de la distanță, dacă activitatea le-o permite, fie că este vorba despre un sistem hibrid (aproximativ jumătate din timp în telemuncă), fie de frecvență săptămânală (1-2 zile/săptămână);
  • pentru jumătate dintre intervievați, productivitatea a rămas neschimbată, pentru o treime chiar a crescut puțin și doar pentru câteva companii a crescut semnificativ. Doar în cazul a doi dintre respondenți, productivitatea muncii a scăzut;
  • activitatea angajaților a fost susținută de majoritatea angajatorilor cu care am discutat prin achiziția de echipamente ITC și implementarea unor soluții de muncă la distanță, dar și cu training pentru îmbunătățirea competențelor digitale.

Pentru mai multe detalii, descărcați analiza completă: