Odată cu lansarea Pactului Verde European în 2019, Uniunea Europeană și-a oficializat ambiția de a transforma Europa în primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. În ultimii doi ani, parțial și datorită pandemiei de COVID-19, eforturile au fost accelerate, iar tranziția verde a devenit unul dintre pilonii principali ai NextGenerationEU și al Mecanismului de Redresare și Reziliență.
Ca stat membru al UE, România trebuie să se alinieze la această tendință și să contribuie la țintele stabilite la nivel european. Prin urmare, Guvernul României a propus o serie de măsuri menite să contribuie la obiectivul neutralității climatice, atât sub forma unor modificări legislative, cât și prin trasarea unor direcții pentru investiții și cercetare. Întreaga economie trebuie să treacă prin această transformare, iar sectorul transporturilor nu face excepție, acesta fiind unul din sectoarele cheie care trebuie să își reducă emisiile semnificativ. Întrebarea este care sunt măsurile și investițiile necesare pentru a asigura decarbonizarea transporturilor în România?
În primul rând, tranziția trebuie să respecte principiul neutralității tehnologice pentru a fi echitabilă și eficientă. Orice soluție alternativă cu emisii scăzute de carbon trebuie utilizată, cel puțin pentru perioada de tranziție, în caz contrar, decarbonizarea transportului putând fi îngreunată. Pentru a încuraja achiziționarea și utilizarea unor vehicule mai puțin poluante, trebuie oferite stimulente financiare inclusiv pentru mașinile pe gaz natural (GNC/GNL, hidrogen). Transportul comercial mediu și greu nu poate fi electrificat, însă generează emisii substanțiale. Sunt necesare și măsuri de modernizare a transportului feroviar, prin investiții în infrastructură și material rulant, care să crească atractivitatea acestui mod de transport atât pentru pasageri, cât și pentru marfă. Bineînțeles, nu trebuie să trecem cu vederea faptul că mașinile convenționale, pe benzină sau motorină, nu vor dispărea de pe șosele, astfel că avem nevoie de o soluție care să reducă emisiile și pentru acest segment. Biocarburanții de generația a II-a sunt răspunsul. Producția de combustibili alternativi trebuie susținută pentru a decarboniza nu doar transportul rutier, ci și pe cel maritim și aerian.
Decarbonizarea transportului pe toate segmentele sale este crucială pentru atingerea neutralității climatice, însă este un subiect complex, care angrenează mai multe sectoare ale economiei. Această temă, precum și măsurile menționate mai sus, vor fi detaliate și dezbătute în cadrul panelului ”Cursa Net-Zero 2050: Cum va progresa România către neutralitatea climatică?”, organizat în cadrul Eurosfat 2021. Reprezentanta Concordia, Livia Stan (ACUE), va aborda aceste teme și va aduce perspectiva industriilor direct implicate în tranziția verde în sectorul transporturilor.
Mai multe detalii despre Eurosfat 2021 și înscriere pentru participare la panel – https://www.eurosfat.ro/