România are nevoie de 73.000.000.000 de EURO pentru
a finanța modernizarea întregii rețele de transporturi. Nu doar celebrele
autostrăzi, ci întreg ecosistemul care ține de îndeplinirea țintelor climatice
europene. Cum facem asta și când? Avem nevoie de un plan până în 2030, iar Studiul
privind Viitorul Transporturilor, realizat de Deloitte pentru Concordia,
reprezintă chiar asta, o primă foaie de parcurs pentru a ne atinge țintele, în
contextul tendințelor europene de decarbonare, al obiectivelor Planului
Național în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice și al obiectivelor
pachetului Fit for 55.
16% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din
România sunt generate de sectorul transporturilor, al treilea cel mai mare
contribuitor. Studiul privind Viitorul Transporturilor propune un plan
de acțiune cu politici și măsuri care să conducă la decarbonizarea
transporturilor în România, asigurând în același timp o tranziție echitabilă
din punct de vedere economic și social.
Pentru prima dată
în România, la acest plan au contribuit și toate sectoarele
economice cheie pentru tranziția către un transport curat, de la producătorii
și distribuitorii de energie, la producătorii de vehicule, transportatorii
rutieri, feroviari și navali. Propunerile sunt agreate cu producătorii și distribuitorii de energie,
producătorii de mașini, transportatorii rutieri și feroviari, care își doresc ca
împreună să crească gradul de conștientizare în rândul autorităților publice,
al factorilor decizionali, publicului larg și sectorului privat cu privire la
diferența dintre perspectivele actuale de reducere a gazelor cu efect de seră
și țintele de decarbonizare care trebuie atinse până în 2030.
Studiul Concordia are în vedere două scenarii pentru sectorul
transporturilor din România: unul bazat pe situația actuală și pe politicile
existente (”As-Is”) și unul cu măsuri intensificate de reducere a gazelor cu
efect de seră pentru atingerea țintelor stabilite pentru 2030 (18% surse de
energie regenerabilă în transport – RES-T).
Dan Șucu, președintele Concordia, vorbește
într-un editorial despre necesitatea unui astfel de plan: Avem un plan, avem
un program de guvernare. Avem o agendă. Toate se spun și se abandonează apoi de
îndată ce cel care le-a propus ajunge la putere. E un lucru pe care noi,
oamenii de afaceri nu îl putem face. Dacă anunț o ofertă, trebuie să o pot
onora, pentru că altfel nimeni nu se va mai întoarce în magazinele noastre, în
stațiile sau reprezentanțele noastre. Dar e momentul să încetăm cu ritmul
diferit și să mergem împreună pe același drum.
Concordia aduce împreună 14 industrii esențiale pentru
economia românească și firme cu peste 330.000 de angajați. Suntem aici pentru
că vrem și putem să construim o societate mai bună, pentru oameni, pentru
companii. Investim experiența și resursele pentru ca împreună cu partenerii
sociali să creăm o fundație solidă pentru o Românie a viitorului.
Mai multe detalii pe www.viitorultransportului.ro