„Misiunea 2030 – Drumul României către un transport verde”, conferința organizată de Concordia, a reprezentat startul discuțiilor între autorități, mediu de afaceri și societatea civilă pentru a începe construcția unui nou drum pentru transportul românesc. Comisarul European Adina Vălean, ministrul Fondurilor Europene Marcel Boloș, Bogdan-Radu Bălănişcu, secretar de stat la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor și europarlamentarul Cristian Bușoi au reprezentat vocea autorităților în dialogul început odată cu studiul „Viitorul Transportului”, document realizat de Deloitte, ce reprezintă prima foaie de parcurs a României.
„În România prea des ne iau foarte multe lucruri prin surprindere. Uneori este justificat pentru că nu putem să anticipăm o pandemie sau un război. Alteori e vina noastră fiindcă lăsăm totul pe ultimul moment. E ceva ce trebuie să schimbăm fiindcă deciziile luate în ultimul moment, fără analiză, fără consultare ne afectează afacerile, ne fac mai puțin competitivi și în final mai puțin prosperi ca țară. Îmi pare rău că trebuie să dau cel mai recent exemplu al Ordonanței de Urgență 119 pe energie al cărui impact încă încercăm să-l înțelegem deși ea este în vigoare.”, spunea Dan Șucu, președinte Concordia, în deschiderea conferinței.
Despre necesitatea transparenței și a dialogului a vorbit și comisarul european Adina Vălean: „Am pierdut foarte multă vreme şi bani, pentru că nu am recunoscut transparent atunci când un proiect s-a blocat. Par chestiuni de bucătărie, dar pe noi asta ne-a tras foarte mult în jos de-a lungul timpului. Sper ca acum să reuşim să deblocăm această abordare şi lucrurile să meargă mai uşor. Pentru România e foarte important să-şi dezvolte conexiunile în regiune şi să încercăm prin serviciile pe care le oferim să fim cât mai competitivi. Odată cu competitivitatea vine şi succesul în piaţă care să permită investiţia în decarbonizarea sectorului. Numai banii publici sau europeni nu sunt suficienţi, trebuie şi companiile să fie profitabile pentru a-şi putea face retehnologizări, pentru a-şi putea cumpăra vehicule mai noi etc”
Radu Căprău, prim vicepreședinte al Concordia și coordonator al Studiului, a vorbit și el despre necesitatea colaborării între toți actorii vieții publice: “Sectorul privat a demarat deja acțiuni prin care să contribuie în mod direct la decarbonizarea transporturilor, de exemplu, prin inițiative de amplasare a stațiilor de reîncărcare pentru mașinile electrice. Însă efortul din domeniul privat nu poate fi suficient, de sine stătător. Atingerea obiectivului de 18% energie din surse regenerabile in transport in 2030 in scenariul propus prin FitFor55 presupune investiții totale de 1,18 miliarde EUR în infrastructura combustibililor alternativi până în 2030. Specificul național, de la mixul energetic, la competitivitatea unor sectoare precum transportul de mărfuri și producția auto. Trebuie reflectat în poziția României cu privire la Fit for 55 și sperăm să avem discuții cu autoritățile relevante pentru conturarea ei.”
Conferința a fost posibilă datorită sprijinului oferit de OMV Petrom, ENGIE, Ford Romania, e.on, DP World, IVECO, MOL Romania și LEONI, iar înregistrarea este disponibilă aici.
Studiul privind Viitorul Transporturilor, elaborat de Deloitte și
E3M pentru Confederația Patronală Concordia, propune un plan de acțiune cu politici și măsuri care să conducă la decarbonizarea transporturilor în România, asigurând în același timp o tranziție echitabilă din punct de vedere economic și social.
Concordia aduce împreună 14 industrii esențiale pentru economia românească și firme cu peste 330.000 de angajați. Suntem aici pentru că vrem și putem să construim o societate mai bună, pentru oameni, pentru companii. Investim experiența și resursele pentru ca împreună cu partenerii sociali să creăm o fundație solidă pentru o Românie a viitorului.
Mai multe detalii pe www.viitorultransportului.ro