Cooperarea partenerilor sociali trebuie să devină o prioritate. Dialogul social de înaltă calitate este esențial în perioade de criză.

De mai bine de
doi ani România trece dintr-o criză în alta. Pe lângă
noile provocări sub forma unei pandemii, a unei crize energetice și inflație,
țara noastră trebuie să facă față și progresului tehnologic global precum și
schimbărilor profunde de pe piața muncii.

Concordia a
participat pe 19 Ianuarie2023 la evenimentul de lansare al proiectului „Provocări
din vremea pandemiei: învățarea pe tot parcursul vieții în Slovacia și România”
– AdultLearningROSK, proiect co-finanțat de Uniunea Europeană și care reuneste
parteneri sociali si univerisități din România (Universitatea Politehnică
București) și Slovacia cu scopul de a ajuta companiile și angajații lor să
învețe din experiența pandemiei, să promoveze dezvoltarea domeniului învățării
pe tot parcursul vieții (LLL) și să aducă instrumente inovatoare pentru a
aborda provocările legate de transformarea digitală.

Evenimentul a
avut loc in Bratislava și a oferit ocazia beneficiarilor proiectului să discute
cu reprezentanți ai mediului privat, reprezentanții Ministerului Investițiilor,
Dezvoltării Regionale și Informatizării din Republica Slovacă precum și cu parteneri
sociali din Slovacia și România cum să se asigure că companiile și angajații
lor pot ține pasul cu transformarea accelerată a pieței muncii.

În urmă cu doi
ani, COVID-19 a accelerat fundamental digitalizarea și transformarea lumii
muncii și a locurilor de muncă– multe companii au fost nevoite fie să-și
închidă temporar operațiunile, să accelereze transformarea digitală, să
reconfigureze procesele interne și să treacă la modul de lucru de la distanță. Ca
urmare a situației imprevizibile, resursele financiare ale statelor membre ale
Uniunii au fost direcționate în primul rând spre stoparea răspândirii bolii și
redresarea ulterioară a economiilor. Deși multe măsuri s-au concentrat pe munca
cu normă redusă, șomaj temporar sau scheme de subvenții salariale, acestea
trebuiau să abordeze domeniul educației și să îmbunătățească în mod fundamental
competențele. „Cerințele de competențe și abilități ale angajaților s-au
schmibat fundamental din cauza pandemiei, literalmente în câteva luni. Doar
câteva state membre au oferit stimulente financiare pentru formare. Din păcate,
România nu a luat încă măsuri majore în acest domeniu. Prin urmare,
oportunitățile de educație și formare, în special pentru adulți, sunt lăsate în
urmă, ceea ce se traduce printr-o lipsă acută de lucrători calificați în multe
sectoare.”, spune Radu Burnete, Director Executiv Concordia.

Predicțiile
abstracte despre inteligență artificială s-au transformat recent
într-o tehnologie disponibilă în mod realist publicului. Începând cu 2025, până
la 90% din locuri de muncă vor necesita competențe digitale. Prin urmare,
Comisia Europeană (CE) acordă prioritate educației, dedicând anul 2023 competențelor și învățării pe tot parcursul
vieții.

Uniunea Europeană
setează ca target pentru 2030 o rată de participare a adulților în sistemul de
învățare pe tot parcursul vieții de cel puțin șaizeci la sută (60%), iar în România
și Slovacia procentul actual este de sub 5%, la coada clasamentului european. Nivelul
competențelor digitale este, de asemenea, alarmant. Aceasta este cu mult sub
media UE în ambele țări.

Angajatorii
slovaci, alături de universități și partenerii sociali din România și Slovacia despre
posibilitățile de a-și îmbunătăți cooperarea cu reprezentanți ai guvernului, ai
mediului academic, reprezentanți ai proiectelor de succes în educația adulților
din cele două țări și alți parteneri sociali europeni, declarând că asigurarea
muncii decente este prioritatea lor. În acest domeniu, ei consideră că este
esențial să se înceapă, înainte de toate, construirea unui sistem de învățământ
mai flexibil și experiențial. De asemenea, partenerii sociali europeni au
convenit că pandemia a afectat negativ calitatea dialogului social, în special
în țările din Europa Centrală și de Est.

Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Comisia Europeană şi Uniunea Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.