Cum pot parteneriatele dintre jucătorii puternici şi companiile mici să devină un catalizator al dezvoltării businessurilor locale

Colaborările dintre companiile mari şi businessurile mici
deschid uşi către resurse, expertiză şi pieţe noi, oferind firmelor mici
oportunitatea de a-şi extinde capacităţile şi de a inova, este una dintre
concluziile emisiunii Industrii Inteligente care i-a avut invitaţi pe Adrian
Mihai, CEO şi cofondator al FAN Courier, liderul pieţei locale de curierat, şi
pe Lucian Ulmanu, fondator şi CEO al ARKA Smart Parcel Lockers, o companie de
dezvoltare şi producţie cu activitate în aviaţie, automotive şi, în special, în
industria de logistică şi curierat.

„Uşa deschisă de un jucător puternic către parteneriat este
o oportunitate vitală pentru companiile mici, dar după aceea cheia pentru
reuşită este tot la noi. Trebuie să convingi în fiecare zi că şansa pe care ai
primit-o poate să coa­guleze în jurul ei un busi­ness care să crească. Pentru
noi, încre­de­rea pe care FAN Courier ne-a acor­dat-o atunci când era greu să
crezi într-o compa­nie mică, a însemnat ex­traordinar de mult în dezvoltarea
aface­rii“, a spus Lucian Ul­manu în cadrul emisiunii Industrii Inteligente,
pro­iect realizat de ZF în parte­neriat cu Confederaţia Patronală Concordia şi
susţinut de BCR.

În prezent, ARKA, cu afaceri de 22 mil. lei în 2023, se află
în plin proces de extin­dere pe pieţele externe, după ce compania a produs şi
livrat reţeaua de lockere a FAN Courier.

„Am reuşit să câştigăm un proiect cu Poşta Austriei pentru
ţările din Europa Centrală şi de Est, iar acum suntem în dis­cu­ţii şi pentru
teritoriul Austriei. În primă fază avem în contract să livrăm 1.256 de lockere,
iar în total vom ajunge la 6.000. Pentru noi a fost extraordinar de im­portantă
colaborarea cu FAN Courier, pentru că aşa am a­juns să fim văzuţi de com­paniile
din afară“, dezvă­luie Lucian Ulmanu.

Adrian Mihai, CEO şi cofondator al FAN Courier, povesteşte
că începuturile busi­nessu­lui de curierat pe care îl gestionează s-au bazat
foarte mult pe parteneriate, lucru care a rămas valabil şi în prezent, ARKA
Smart Parcel Lockers fiind un exemplu de succes al acestei strategii.

„Am crescut alături de mulţi clienţi de-ai noştri începând
cu 1998, când am intrat noi în piaţă, şi cred că de fapt aşa creşte un
business, aşa se dezvoltă, prin parteneriate şi prin creşteri. Primul nostru
furnizor de lockere a fost o firmă din afara României, iar apoi, în momentul
când am găsit pe cineva serios în ţară, pe care ne-am putut baza, am ales să
lucrăm cu o companie locală, respectiv cu ARKA, care este unicul nostru
furnizor, parteneriat pe care o să-l menţinem în continuare, pentru că îi ştim de
când erau mici, şi ne plac produsele lor“, spune Adrian Mihai.

Reţeaua de lockere a FAN Courier se apropie de 2.000 de
unităţi, şi va continua să se extindă atât în România cât şi în Repu­blica
Moldova, unde oficialul companiei consideră că există potenţial, mai ales în
Chişinău, unde cererea pentru astfel de soluţii este în creştere.

Revenind la ideea de parteneriate, fondatorul ARKA Smart
Parcel Lockers spune că şi în strategia companiei pe care o reprezintă intră
extinderea colaborărilor cu companiile mici, locale, un exemplu în acest sens
fiind o firmă cu 3-4 angajaţi din Baia Mare, cu care dezvoltă partea de
electronică.

„Noi gândim arhitectura electronică, programarea, iar ei o
duc la un alt nivel, o execută, şi apoi ne livrează electronica pe care o
instalăm pe lockerele FAN Courier“.

Pentru a creşte vizibilitatea busi­nessului, compania
participă constant la târguri de specialitate în lume, inclusiv la cele din
America.

„Anual suntem prezenţi la cel mai mare târg de profil din
Europa, Parcelent+Post Expo, la Amsterdam, dar am fost şi în Statele Unite.
Avem o piaţă foarte puternică, deşi structurată altfel în Statele Unite, foarte
diferită. Nu avem acum foarte mult timp să livrăm către Statele Unite sau să
facem produse dedicate pentru ei. Însă este un lucru la care ne uităm, cu un
orizont de 12 luni“, adaugă Lucian Ulmanu.

Lucian Ulmanu, fondator şi CEO al ARKA Smart Parcel
Lockers

În cazul FAN Courier, participarea la târgurile
internaţionale de profil vizează de cele mai multe ori soluţiile de tehnologie.

„Tot timpul ne uităm după tehnologie şi cum evoluează
tehnologia. Mergem an de an la multe târguri. Există o evoluţie extraordinară.
Lucrul pe care îl vedeam într-un stadiu foarte incipient, acum 5-6 ani, deja
este o certitudine. Tehnologia va continua să evolueze fără discuţii“.

Adrian Mihai este de părere că tehnologia folosită de
companiile de curierat din România este la acelaşi nivel ca cea existentă în
pieţele dezvoltate din Europa de Vest.

„România este la acelaşi nivel cu ce se întâmplă în Europa
de Vest. Noi am fost primii care am avut o bandă de sortare la cel mai înalt
nivel. Încă mai avem banda cu cea mai mare capacitate din Europa Centrală-
40.000 de colete pe oră. Şi celelalte companii din piaţa locală au început să
investească în domeniul ăsta. Suntem fără discuţii la acelaşi nivel cu cel din
Europa de Vest“

Liderul pieţei locale de curierat îşi propune creşterea
cifrei de afaceri cu 14% în acest an, până la 1,4 miliarde lei. Anul trecut,
compania a încheiat cu afaceri de 1,2 miliarde lei, păstrând ritmul de creştere
de două cifre din ultimii ani. Compania îşi propune creşterea businessului prin
dezvoltarea segmentului cross-border, adică a livrărilor peste graniţă în
vestul Europei.

În acelaşi timp, oficialul de la ARKA Smart Parcel Lockers
spune că la şase luni din 2024 businessul pe care îl adiministrează a ajuns
deja la 22 mil. lei, valoare egală cu întreg rezultatul obţinut în anul
precedent.

„Trebuie să avem foarte mare grijă cu creşterile şi paşii pe
care îi facem astfel încât dezvoltarea businessului să fie sustenabilă,
stabilă. Cel mai important este să rămâi focusat pe ceea ce faci şi pe ţinta
fixată, iar dacă vei rămâne, şi ai echipă lângă tine, vei reuşi să găseşti
soluţii la toate provocările de pe traseu. Noi ne asigurăm creşterea prin
extinderea portofoliului de clienţi. Momentan, pentru următorii 5 ani, ăsta
este obiectivul nostru principal, să fim prezenţi în cât mai multe companii mari“,
concluzionează Lucian Ulmanu.