Proiectul internațional „AdultLearningROSK – Challenges from the
pandemics: adult learning in Romania and Slovakia” a fost finalizat
cu succes. Această inițiativă, coordonată în România de Confederația Patronală Concordia și implementată cu sprijinul
Uniunii Europene, a avut drept scop identificarea unor soluții pentru
creșterea participării la învățarea pe tot parcursul vieții (Long Life Learning
– LLL) și consolidarea capacității partenerilor sociali din România și Slovacia
de a face față la transformarea accelerată a pieței muncii.
Finalizarea acestui proiect reprezintă, de asemenea, un pas important în colaborarea
angajatorilor cu mediul academic pentru dezvoltarea unei curricule noi pentru
învățare experimentală, focalizată pe reziliența angajaților și valoare
adăugată pentru economie.
Proiectul a
fost implementat în România de către Confederația Patronală Concordia și Universitatea
Națională de Știință și Tehnologie Politehnica, București în perioada octombrie
2022 – iunie 2024.
Prioritățile
politice actuale ale Uniunii Europene (UE) stabilesc obiective foarte
ambițioase în cadrul abordării comune privind ocuparea forței de muncă și
competențele, inclusiv participarea a cel
puțin 60% dintre adulții cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani la formare și
educație în fiecare an până în 2030.. În prezent,
aceste obiective sunt departe de realitate. Conform statisticilor oficiale,
participarea adulților la învățarea pe tot parcursul vieții în Slovacia și
România este mai mică de 5%, România aflându-se la coada clasamentului european,
în acest sens.
În prima etapă
de implementare a proiectului, au fost identificate tendințele în materie
de competențe în contextul transformării muncii și au fost elaborate două rapoarte
de cercetare menite să îmbunătățească înțelegerea de la nivel societal cu privire
la învățarea pe tot parcursul vieții din România. Cele
două rapoarte vizează cadrul instituțional pentru învățarea pe tot
parcursul vieții din România, respectiv cercetarea participării în acest tip de
programe în România, înțelegerea
obstacolelor, examinarea exemplelor de bune practici, investigarea
posibilităților de îmbunătățire a situației în domeniul învățării de-a lungul
vieții la nivel național și inițierea unui dialog social intersectorial la
nivel național pe baza constatărilor pentru a oferi soluții comune.
De asemenea,
în colaborare cu Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica,
București și plecând de la datele și recomandările studiilor elaborate în
cadrul proiectului, am dezvoltat o curriculă intersectorială experimentală
pentru studii profesionale universitare în domeniul tehnologiei și al
competențelor digitale.
Datele
statistice colectate în cadrul cercetării, precum și propunerile de politici
publice dezvoltate în cadrul proiectului (inclusiv un raport
privind utilizarea micro-certificatelor ca instrument de facilitare
a participării) au fost dezbătute în Conferința națională dedicată
fenomenului învățării pe tot parcursul vieții găzduită de
Confederația Patronală Concordia în 18 iunie a.c.. La acest eveniment național
au participat factori decizionali de la nivel național și european, precum și
parteneri de dialog social.
Discuțiile din cadrul evenimentului au trasat și o serie de recomandări
pentru creșterea participării în programe de instruire si formare profesională
în România. Printre concluziile reieșite, menționăm nevoia crescută de
competențe digitale pentru orice tip de angajat, precum si corelarea
digitalizării cu competențele ce derivă din tranziția către o economie verde.
Totodată, a fost subliniată nevoia de claritate și predictibilitate în
privința cadrului legislativ care reglementează programele de formare, care
până în acest moment s-a remarcat printr-un grad ridicat de volatilitate.
Proiectul a identificat
mai multe provocări pentru viitor, printre care necesitatea de a spori
motivația de a participa la educație, de a asigura finanțarea acesteia și de a
îmbunătăți cadrul legislativ. Pentru rezolvarea acestora au fost formulate
următoarele recomandări:
– Creșterea
gradului de conștientizare a posibilităților și beneficiilor educației și
concentrarea asupra creșterii participării în rândul grupurilor vulnerabile.
– Oferirea de
oportunități educaționale flexibile, scurtarea duratei cursurilor educaționale.
– Alinierea sistemului
de învățare pe tot parcursul vieții cu nevoile pieței muncii, concentrarea
asupra dezvoltării competențelor digitale și verzi.
– Actualizarea
legislației naționale în conformitate cu legislația europeană, pregătirea
cadrului de calificare și accelerarea recunoașterii calificărilor.
– Propunerea
unui model eficient de coordonare a actorilor din sistemul de educație continuă
prin stimulente și un flux eficient de fonduri (sistem de finanțare din surse
multiple).
– Asigurarea
recunoașterii rezultatelor procesului de învățare.
Confederația
Patronală Concordia, ca partener social reprezentativ la nivel național, va
continua demersurile de advocacy și dialog social pentru stimularea învățării
și formării pe tot parcursul vieții in rândul adulților, astfel încât să
facilităm dobândirea unor seturi de competențe relevante, în linie cu
evoluțiile de pe piața muncii, mai ales în contextul dublei tranziții verde și
digitale.
Provocări din vremea pandemiei: învățarea
pe tot parcursul vieții în Slovacia și România” – AdultLearningROSK este implementat în România cu sprijinul Uniunii Europene și reunește
parteneri sociali si universități din România și Slovacia cu scopul de a ajuta
companiile și angajații lor să promoveze dezvoltarea domeniului învățării pe
tot parcursul vieții (LLL) și să aducă instrumente inovatoare pentru a aborda
provocările legate de transformarea digitală.
Conținutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a
autorilor, iar Comisia Europeană și Uniunea Europeană nu sunt responsabile
pentru modul în care va fi folosit conținutul informației.
Confederația Patronală Concordia este partener social reprezentativ la nivel național, care aduce
împreună firme cu peste 350.000 de angajați din 17 industrii esențiale pentru
economie, cu o pondere de mai mult de un sfert din PIB-ul României. Pentru mai multe detalii, vizitati AdultLearningROSK –
Confederația Patronală Concordia.